Lakićević: Reforma obrazovanja po ugledu na Sloveniju
Odbornik Nove srpske demokratije u Skupštini opštine Bar Branimir Lakićević ističe neophodnost reforme sistema obrazovanja u Crnoj Gori po ugledu na model u Sloveniji.
Saopštenje prenosimo integralno
U svakodnevnim razgovorima sa roditeljima čija djeca u septembru prvi put kreću u školu i koji svi odreda, na osnovu strečenih iskustava sa svojom starijom djecom, ukazuju na problem neregulisanog cjelodnevnog kvalitetnog boravka u školama. Stoga, roditelji koji su zaposleni bivaju prinuđeni da traže pomoć baka i deka prilikom odvođena i dovođenja djece iz škole. I to sve predstavlja veliki stres kako za roditelje, djecu, a tako i za čitavo društvo. Moj predlog je da sistem obrazovanja od slova A do slova Š prepišemo i implemetiramo na primjeru države Slovenije. To bi u početku podrazumijevalo ulaganje većih finansijskih sredstava u izgradnji novih i rekonstrukciji postojećih škola. U saopštenju ću opisati kako počinje i kako izgleda svaki školski dan slovenačkog učenika.Prvo da napomenem da je zabranjeno korištenje mobilnih telefona u školi od strane učenika.Dolazak učenika u školu je obezbjeđen već od 6 časova ujutru,kada je škola širom otvorena. Svaka škola ima školsku kantinu(kuhinja sa velikom trpezarijom), a svaki učenik ima svoj ormarić u koji ostavlja garderobu, obuću i jaknu, dok se nastava u školi se odvija u papučama. Zato su škole čiste i uredne. Učenici su u obavezi da plaćaju od 25 eura obroke u kantini, izuzev djece koja primaju materijalnu pomoć od Centra za socijalni rad. U školi postoji nekoliko obroka. Prvi školski doručak počinje u 7 časova i mora se završiti do 8:15 časova kada počinje nastava. U 10 časova počinje tzv. „malica“, odnosno veliki odmor kada djeca dobijaju obrok prilagođen svakom djetetu i može biti glutenski,bezglutenski i sastoji se od soka,mlijeka,čaja,jogurta, štrudle,kobasice itd. U 11 časova je mali odmor koji je predviđen za tzv. voćni obrok,kada djeca jedu sezonsko voće koje donira opština,odnosno lokalna samouprava. Nastava traje do 13:15 časova. Djeca koja ostaju u takzvanom produženom boravku bivaju povjereni na brigu dežurnim učiteljicama i vaspitačicama, koje sa takvom djecom rade domaće zadatke koji su dobili da urade za taj školski dan, a kako svaka škola ima svoj sopstveni parkić, pošto urade domaće zadatke izlaze u parkić da šetaju ili se igraju. Svaka škola ima regulisane vannastavne sportske aktivnosti koje podrazumijevaju da 3 puta sedmično dolaze treneri sportskih klubova da učenike treniraju odbojku,fudbal,košarku,plivanje itd. Tako da nema potrebe da djeca o svom trošku plaćaju članarine privatnim sportskim klubovima. Boravak djece u školi je predviđen do maksimalno 17 časova.Djecu potom preuzimaju roditelji. Po dolasku kući djeca više nemaju nikavih školskih obaveza, jer su sve obavili u školi(domaće zadatke) i poslijepodnevne i večernje vrijeme mogu iskoristiti kvalitetno sa svojim roditeljima koji su završili svoj radni dan. Testiranje znanja djece se obavlja u procentualno izraženoj ocjeni.Ako se kojim slučajem desi da učeniku nedostaje 0,25% bodova za veću ocjenu, ne postoji šansa intervenisanja strica,ujaka ili komšije kod učiteljice, jer je ocjena automatski kao takva već unijeta u sistem, tako da se djeca od malena uče na postojanje uređenog sistema, a ne sistema rodbinsko-prijateljskog završavanja poslova. Napominjem da sva djeca na početku školske godine dobijaju tzv. „knjigu dešavanja“,gdje je detaljno kalendarski naznačeno gdje će učenici te školske godine boraviti u vezi škole u prirodi,jednodnevnog izleta ili tzv. „pohoda“, odnosno planinarenja.
U konačnom zaključujem, naš sistem obrazovanja je arhaičan i ne prati savremene trendove, te se mora reformisati, i raskinuti sa višedecenijskim sistemom koji je poprimio obrise haotičnosti. Moramo se ugledati na zemlje koje su kvalitetno regulisale način obrazovanja tako da djeca budu što samostalnija,a roditelji rasterećeniji. Moderan način života,trka za novcem,odnosno obezbeđenjem egzistencije, ne dozvoljava roditeljima da se kvalitetno posvete svojoj djeci. Zato tu ulogu preuzima sistem obrazovanja,a on mora biti na najvišem nivou, zaključuje odbornik NSD-Branimir Lakićević