Milatović i Vlada na dva kolosjeka oko finansiranja opština, predsjedniku podrška iz Tivta, kritika od ministra Đeljošaja
Predsjednik Crne Gore Jakov Milatović, shodno članu 94 Ustava Crne Gore, vratio je Skupštini na ponovno odlučivanje tri zakona: Zakon o izmjeni i dopunama Zakona o privrednim društvima, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samouprave i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o elektronskim komunikacijama. Iz Opština sa Crnogorskog primorja stigle i prve reakcije. Reakcije nisu izostale ni iz Vlade. Odlukom da Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samouprave vrati Skupštini na ponovno odlučivanje, Milatović se našao na meti kritika potpredsjednika Vlade za ekonomsku politiku i ministar ekonomskog razvoja Nik Đeljošaja.
Opština Tivat podržava odluku predsjednika Crne Gore Jakova Milatovića da vrati Skupštini Crne Gore na ponovno odlučivanje, između ostalih i Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samouprave, kojim se opštinama primorskog i centralnog regiona značajno umanjuje ustupljeni prihod od dijela prihoda od poreza na dohodak fizičkih lica, prema mjestu prebivališta lica koje ostvaruje dohodak.
„Na ovaj način Opština Tivat bi samo u narednoj godini ostala bez pola miliona eura prihoda, što je iznos koji bi trebalo da ulažemo u i inače nedostatnu gradsku infrastrukturu. Apelujem na skupštinsku većinu i Vladu da preispitaju rješenja predviđena ovim zakonom, budući da se još jednim vidom egalizacije destimulišu primorske opštine, a da to sjeveru ne donosi željeni podsticaj“ – poručio je predsjednik opštine Tivat Željko Komnenović dodajući da Opština Tivat svakodnevno pokazuje razumijevanje za potrebe tivatskih institucija zdravstva, obrazovanja, unutrašnjih poslova, i to ulaganjem u objekte i direktnim finansiranjem njihovih redovnih potreba.
„Zauzvrat, država odlučuje da dodatno optereti naš budžet, uprkos odgovornom poslovanju i domaćinskom odnosu koji nas odlikuje. Molim Vladu da razmotri ovakav odnos prema primorju, da nam da dodatnu podršku i prilikom donošenja ovakvih odluka konsultuje Zajednicu opština Crne Gore, kako bismo zajedno došli do održivog rješenja koje bi obezbijedilo izbalansiran sistem finansiranja lokalnih uprava. Razumijem neophodnost jačanja lokalnih uprava na sjeveru, ali sam uvjeren da se to ne može postići slabljenjem onih opština koje nose atribut razvijenih“ – kazao je Komenović.
Potpredsjednik Vlade za ekonomsku politiku i ministar ekonomskog razvoja, Nik Đeljošaj pak smatra da je Milatović, odlukom da Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samouprave vrati Skupštini na ponovno odlučivanje, direktno zakinuo opštine za stotine hiljada eura poreza na promet nepokretnosti.
Podsjeća da je 1. januara 2024. godine porez na promet nepokretnosti je nova nadležnost opština na 100 odsto prihoda. – Kako bi ova odredba bila funkcionalna, trebalo je usklađivanje zakona o finansiranju lokalnih samouprava. Na ovaj način Milatović je takođe, svjesno ili ne, pojedincima omogućio ostvarivanje ekstra profita budući da svi koji u periodu do ponovnog usvajanja i stupanja na snagu Zakona budu prometovali nepokretnosti neće morati da plate porez lokalnim samoupravama – naveo je Đeljošaj.
Takođe, kako smatara on, Milatović treba da javnosti pojasni za čiji interes je donio ovakvu odluku budući da je direktno uticao i da Agencija za elektronske komunikacije, usljed vraćanja Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o elektronskim komunikacijama bude obezglavljena.
– Finalno, budući da su dva od tri zakona koji su vraćeni Skupštini iz nadležnosti ministarstva kojim rukovodim, želim upoznati javnost da su sve primjedbe Milatovića – na koje inače nema pravo, jer je kao predsjednik države neustavo preuzeo nadležnosti Vlade, netačne i predstavljaju smišljenu izmišljotinu kako bi pojedincima sačuvale fotelje, a na uštrb funksionalnosti države. Za ovakve i slične slučajeve, smatara on, veoma važno je što smo kompletirali Ustavni sud, kako ne bi dopustili nikome da bude iznad države, Ustava – pa ni predsjedniku države, i kako nijedan pojedinac ne bi mogao da zbog ličnih interesa nanosi štetu institucijama, zaključio je Đeljošaj